Informatii Auto - FORUM
 
Bine ai venit, Vizitator. Trebuie să te autentifici sau să îţi creezi un cont. Pagina principală | Ajutor | Caută | Autentificare | Creează un cont

Informatii Auto  |  Auto  |  Statistici auto  |  Subiect: Carburantii in Romania - lux?! 0 Utilizatori şi 1 Vizitator pe acest subiect.
Pagini: [1] Imprimă
Autor Subiect: Carburantii in Romania - lux?!  (Citit de 12426 ori)
Alex
Administrator
Hero Member
*****
Mesaje: 625



WWW
« : Octombrie 28, 2008, 10:19:20 »

De ce s-ar ieftini benzina pentru consumatorii romani ?

Cotatiile internationale ale titeiului si aprecierea dolarului american dau fiori tarilor exportatoare, care isi vad amenintate bugetele de venituri umflate artificial in ultimii doi ani. In Romania insa, benzina continua sa fie produs de lux.

Aud ca circula prin intermediul internetului un fel de indemn catre consumatorii romani la boicotarea distribuitorilor de carburanti, care in ciuda ieftinirii barilului de titei la bursele lumii,continua sa afiseze preturi modificate la pompa cu doar cativa bani . Data fiind fragila solidaritatea a romanului in asemenea momente de criza, greu de presupus ca boicotul impotriva benzinarilor va avea sorti de izbanda.

O scadere a pretului barilului de la 147 dolari, cat era cu cateva luni in urma, la peste 60 dolari/baril, in prezent, nu e un eveniment ce poate fi ignorat la nesfarsit. Cu toate acestea, companiile prezente pe piata romaneasca nu se sinchisesc sa-si alinieze preturile la evolutia cotatiilor internationale, lucru care este valabil insa si pe pietele din jurul tarii noastre.

Mentinerea la cote ridicate inca a pretului carburantilor la pompa are totusi o explicatie. In Romania, cel putin deocamdata, cererea se mentine constanta, adica la niveluri ridicate, astfel incat mogulii petrolului nu au nici un motiv sa reduca pretul. Cum sa-ti vezi diminuate brusc veniturile atata vreme cat marfa ta se vinde inca bine si la aceste preturi ?

Pe de alta parte, benzinarii invoca faptul ca pretul la pompa al combustibililor se formeaza cam la un interval de 45 de zile, fata de cotatiile titeiului la bursa, si, in consecinta, am mai avea de asteptat pana sa vedem o reducere efectiva a pretului la litrul de benzina sau motorina.

Veti spune ca in cazul majorarii cotatiilor internationale, acest interval de timp nu mai are absolut nici o relevanta, caci distribuitorii de carburanti reactioneaza aproape instantaneu la majorarile de pe piata titeiului. Si aveti perfecta dreptate, caci, din nou precizam, cererea acopera oferta din piata.

La energie electrica si gaze naturale avem o Agentie de reglementare a pretului, care aproba sau nu orice majorare solicitata de furnizori. De ce nu ar fi asemanator si in cazul carburantilor, se intreaba tot mai mult consumatorii romani ?

Noi spunem ca ar fi o greseala fundamentala din partea statului sa intervina cu preturi reglementate pe aceasta piata, chiar daca ne simtim atinsi la buzunare de catre companiile petroliere. Singura parghie la indemana statului ar fi sa modifice accizele, sau sa impuna o taxa pe profitul companiilor (asa zisa taxa Robin Hood), care deja se aplica in cateva tari europene.

Ar trebui sa mentionam totusi ca respectiva taxa se impunea atunci cand cotatiile barilului de titei erau la niveluri foarte ridicate si nu acuma, cand acestea s-au redus la mai mult de jumatate. Revenind la tara noastra, o reducere a accizelor pentru carburanti, care ajung in momentul de fata la aproape 70% din pretul final, este de neconceput pentru guvern, care strange bani frumosi la buget din respectivele accize.

Or, la presiunile tot mai mari pe buget, intervenite ca urmare a solicitarilor de majorarea a salariilor in domeniul bugetar, acest lucru este de neacceptat pentru orice guvern care s-ar afla la carma tarii. Sa intelegem de aici ca alte modalitati de a pune presiune pe companiile petroliere nu exista ?
Solidaritatea la un boicot impotriva distribuitorilor poate fi o astfel de modalitate. In fond, ar fi vorba de o reducere considerabila a cererii, ceea ce ar pune in dificultate multi comercianti. Decat sa stea cu marfa pe stoc, cu siguranta ca ar umbla la pret.

Nici acest lucru nu este insa usor de realizat in Romania, semn ca tot piata va fi cea care va da pretul adevarat. Pana atunci insa, ar mai fi o solutie. Daca nu avem o agentie de reglementare in domeniu, avem totusi o institutie care se numeste Consiliul Concurentei si care in alte tari europene este o institutie deosebit de temuta.

La noi, Consiliul Concurentei nu are insa nici o treaba cu piata. Pai daca nu-l sesizeaza nimeni, s-ar putea replica. Tocmai aici e smecheria, caci acest Consiliu are si dreptul de a se autosesiza. Oare chiar nu bate la ochi faptul ca atunci cand o companie reduce cu cativa bani litrul de carburanti si celelalte ii urmeaza exemplu la diferente nesemnificative ? Oare chiar nu deranjeaza inspectorii de concurenta faptul ca pe piata carburantilor s-a format un fel de monopol colectiv al companiilor de profil ? Iata ca nu.

In urma cu vreo doi-trei ani, Consiliul Concurentei a declansat o investigatie pe piata carburantilor, care s-a pierdut ulterior pe drum neavand nici o consecinta practica. De ce nu si-ar lua, macar in al doisprezecelea ceas, institutia concurentei treaba in serios? Ei, aici raspunsul nu ne apartine.

S-a mai afirmat ca volatilitatea mare a pretului titeiului pe pietele internationale este un alt motiv pentru care companiile petroliere nu reduc pretul la pompa. Si de data asta este fals, pentru ca aceeasi volatilitate era invocata si cand preturile titeiului urcau, iar la popma se mentinea acelasi trend. Asadar, daca vrem benzina mai ieftina trebuie sa consumam mai putin.

Din nefericire acest adevar nu este prea departe de noi, caci efectele crizei mondiale incep sa se faca simtite si pe malul Dambovitei. Cererea se va reduce nu numai la carburanti, ci si la alte multe marfuri, inclusiv la alimente. Sa vedem atunci cum vor ramane preturile sus. Credea cineva in urma cu numai un an de zile ca pretul la casele, noi sau vechi, va scadea vreodata ? Ei uite ca a scazut si tendinta se va mentine si in viitor.

Acelasi lucru se va intampla si in cazul carburantilor, cu sau fara apelul la boicot. Pentru tarile mari exportatoare de titei, cum sunt cele din OPEC, dezastrul este iminent. Orice incercare de reducere a productiei, in ideea mentinerii pretului ridicat, este sortita esecului atata vreme cat cererea va continua sa scada.

Va mai amintiti ca nu mai departe de inceputul acestui an se vorbea cu insistenta de o iminenta criza energetica la nivel mondial, datorita cererii extrem de ridicate ? Ei, criza energetica a intrat acum intr-un con de umbra, pentru ca o alta criza, economica, va regla singura preturile. Rabdare si tutun, in consecinta.

Analiza de Alexandru Moldovan.
Memorat

Matiz "E-Classe" :p
Alex
Administrator
Hero Member
*****
Mesaje: 625



WWW
« Răspunde #1 : Februarie 13, 2009, 12:31:27 »

Petrom a anuntat miercuri ca mareste pretul de referinta al benzinei cu 9 bani pe litru, evolutie datorata bineinteles contextului international nefavorabil. Este a patra crestere din acest an, pretul benzinei Premium fara plumb 95 urcand de la 2,75 lei in 22 decembrie, la 3,25 lei acum, deci un plus de 50 de bani sau 18% in mai putin de doua luni, insa o parte din aceasta diferenta de 18 bani s-a datorat atat cresterii accizelor cat si trecerii la standardul euro 5.

Probabil multi dintre soferi sunt exasperati de faptul ca in Romania, pretul benzinei se coreleaza cu pretul barilului de petrol doar cand acesta creste insa cand preturile externe scad, Petrom nu se grabeste deloc sa reduca costul benzinei iar pentru a vedea cum stau de fapt lucrurile, m-am gandit ca ar fi util sa calculez nivelul de pret la care ar trebui sa cumparam litrul de carburant luand in considerare evolutia cotatiilor petrolului pe pietele externe.

Cifrele vorbesc

In luna iulie a anului trecut, pretul barilului de petrol a depasit valoarea de $147, moment in care pretul litrului de banzina practicat de catre Petrom se situa la 4 ron. Intre timp, situatia la nivel international s-a schimbat radical, ceea ce a determinat o cadere abrupta a pretului petrolului pana in jurul nivelului de $40 de dolari/baril (ieri a fost $37), palier in jurul caruia evolueaza de cateva saptamani. In acest moment, pretul benzinei Premium fara plumb 95 se situeaza la 3,25 ron/litru.

La o prima analiza vedem ca desi pretul petrolului a scazut cu 72,8%, pretul benzinei in RO nu a scazut decat cu 18,7%. Petrom a justificat intotdeauna cresterea preturilor prin scumpirea petrolului pe plan mondial (iar in ultima vreme si prin deprecierea monedei nationale in raport cu dolarul) insa voi intra putin in detalii pentru a va demonstra ca aceste scumpiri nu au decat o mica influenta asupra pretului la care aceasta companie comercializeaza benzina pe piata interna.

Datele legate de piata carburantilor arata ca aproximativ 65% din petrolul consumat in Romania provine din import si doar 35% din productia interna iar in aceste conditii, ne-am astepta ca influenta cotatiilor internationale sa se reflecte in primul rand asupra celor doua treimi din litrul de benzina cat reprezinta importurile.

Pe de alta parte insa, conform datelor publicate de Petrom, in primele noua luni ale anului trecut doar 26% din petrolul procesat a fost din import si 75% din productia interna deci la nivelul companiei, pretul extern si cursul valutar nu influenteaza decat 25% din productie, comparativ cu 65% la nivelul pietei.

Mai mult, desi in primele trei trimestre a importat 1,3 milioane tone de petrol, a exportat 1,2 milioane tone produse finite ceea ce inseamna ca toata cantitatea importata a fost prelucrata si apoi exportata (de fapt au exportat mai mult decat au importat) situatie din care tragem doua concluzii: (i) cresterea pretului international al petrolului nu a avut nicio influenta la nivelul firmei pentru ca desi au platit mai mult pe importuri, au incasat mai mult pe exporturi si (ii) daca tot petrolul importat a fost exportat, inseamna ca in tara au vandut doar petrol romanesc, deci influenta factorilor externi este apropiata de zero.

Pentru a calcula pretul corect al benzinei, voi lua in considerare un consum de 65% petrol din import si 35% din productia interna, respectiv proportia existenta la nivelul intregii piete. Desi o asemenea ipoteza este extrem de avantajoasa pentru Petrom - am explicat mai sus de ce, aceasta companie nu poate vinde benzina la pret de dumping pentru ca ar distorsiona piata si ar falimenta celelalte companii existente pe piata.

In luna iulie 2008, barilul de petrol costa $147, litrul de banzina 4 ron iar dolarul era 2,26 ron. In luna februarie 2009, barilul de petrol costa $40 iar dolarul este 3,3 ron.

Deprecierea cu 46% a monedei nationale compenseaza o parte din scaderea cu 73% a pretului barilului de petrol astfel incat in lei, barilul s-a ieftinit doar cu 60% (132 lei vs 332 lei). Aplicand aceasta scadere procentului de 65% din pretul benzinei cat reprezinta importurile, ajungem la un pret de 2,45 ron/litru. La acest pret trebuie sa adaugam atat cei 18 bani cat reprezinta accizele si trecerea la euro 5, cat si cresterea costurilor de exploatare a Petrom anul trecut (12% din 35% cat am presupus ca reprezinta productia proprie) ceea ce duce pretul final la 2,75 ron/litru, cu 15% mai mic decat cel actual.

Trebuie sa repet faptul ca pretul de 2,75 lei/litru este unul mare pentru ca Petrom nu importa 65% din ce vinde ci 25% insa pe noi ne intereseaza in primul rand pretul mediu al pietei iar din acest punct de vedere, calculul este unul corect.

Spre comparatie, in SUA, la mijlocul anului trecut pretul maxim al unui galon de benzina era de $4,4 iar acum acelasi galon costa $2, de unde rezulta o scadere de 54%. Deci la altii se poate.

Peste tot in lume, companiile petroliere inregistreaza profituri uriase iar in aceste conditii Petrom nu are de ce sa faca exceptie, insa mi se pare o lipsa de bun simt sa motivezi toate cresterile de pret prin evolutia preturilor la nivel international iar cand vine vorba de scadere, sa spui ca nu poti reduce pretul pentru ca intre timp au crescut costurile sau s-a depreciat dolarul.

Sursa
Memorat

Matiz "E-Classe" :p
Alex
Administrator
Hero Member
*****
Mesaje: 625



WWW
« Răspunde #2 : Iunie 09, 2010, 03:31:59 »

Benzina risca sa ajunga la 5,5 lei din cauza dolarului!

Pretul benzinei cu o cifra octanica mare risca sa escaladeze din nou si chiar sa atinga pragul de 5,5 lei pe litru, dupa ce cotatia interbancara pentru dolar atinsese ieri un record istoric, de 3,5243 lei! In mod absolut norma si celelalte sortimente ar urma sa se scumpeasca!
 
"Este posibil ca pretul benzinei cu cifra octanica mare sa ajunga la 5,5 lei, mai ales daca mai creste dolarul, dar este destul de greu de spus cand se va intampla asta si mai ales daca se va intampla mai mult ca sigur", a declarat pentru incont.ro directorul general adjunct al LukOil Romania, Andrei Chirilescu.
 
"Mai exista un fenomen care se constata acum: creste dolarul, se micsoreaza rata de schimb dolar/euro si scade cotatia internationala a titeiului asa ca trebuie vazut cu atentie ce se intampla si cum afecteaza pretul final al carburantilor", a continuat Chirilescu.

Sursa: incont.ro
Memorat

Matiz "E-Classe" :p
Pagini: [1] Imprimă 
Informatii Auto  |  Auto  |  Statistici auto  |  Subiect: Carburantii in Romania - lux?!
Schimbă forumul:  


Autentifică-te cu numele de utilizator, parola şi precizează durata sesiunii.

- Home - Stiri auto - Promotii masini - Masini noi - Info Utile - Wallpapers - Anunturi masini sh - Sitemap - Contact -
Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
Traducerea în limba română © 2006-2007 www.smf.ro